Tuesday, May 13, 2008

Ulasan filem Evan al mighty


Kelmarin ana mempunyai peluang untuk menghabiskan menonton filem yang pernah menimbulkan kontroversi kepada umat Islam di Malaysia tidak lama dulu. Bukanlah niat di hati untuk menyokong tindakan atas penerbitan filem ini tetapi ingin melihat apa yang berlaku. Setelah di teliti memang amat mengjengkelkan mata apabila melihat beberapa adegan & watak yang sememangnya tidak boleh dibuat lakonan oleh manusia di layar perak.

Contohnya ada yang melakonkan watak Tuhan dalam bentuk manusia yang jelas bertentangan dalam akidah Islam apabila kita dilarang menyamakan sifat Tuhan dengan manusia. Tambahan lagi, lakonan Baxter (pelakon dalam filem ini) sebagai Nabi Nuh yang menerima ''wahyu'' daripada Tuhan mengarahkannya supaya membina sebuah bahtera untuk menyelamatkan kawasannya daripada banjir besar. Ya, memang cerita Nabi Nuh & bahteranya benar dalam Islam tetapi tindakan melakonkannya langsung tidak menjaga sensitiviti umat Islam!

Tidak dinafikan di sebalik adegan negatif ada yang positif seperti tindakan Baxter seorang ahli kongres Amerika yang memperjuangkan alam sekitar, adegan itu terlalu sedikit. Yang banyak hanyalah daripada adegan membina bahtera, memenuhkan bahtera dengan haiwan-haiwan & manusia & berlakulah banjir besar. Mungkin ada yang berpendapat terimalah filem ini sebagai komedi/hiburan, tidak menjadi kesalahan tetapi kekadang kita perlu prihatin dengan sensitiviti agama supaya kita tidak dikatakan penganut Umat Islam yang liberal yang hanya melihat agama Islam di pijak tanpa di sedari.

No comments: