Thursday, May 15, 2008

60 tahun al-Nakba


Mula disambut pada 15 Mei 1998 oleh pemimpin Palestin, Yasser Arafat dan disertai oleh sejuta orang. Hari al-Nakba atau Yaumu al-Nakba membawa maksud ‘hari malapetaka’ sebagai memeperingati pengusiran pengusiran penduduk Arab Palestin oleh pengganas Zionis dan peperangan yang membawa kekalahan kepada penduduk Arab pada 1948. Penduduk Arab Palestin menganggap semua pengusiran dari kampung halaman sejak mandat British (1920-1948) sehingga Perang Arab-Israel 1948 oleh pengganas Zionis sebagai al-Nakba.

Sehingga 1949, lebih 700,000 penduduk Arab Palestin telah diusir dan menjadi pelarian dan 418 kampung dan bandar dimusnah dan dirampas. Tarikh 15 Mei dipilih sebagai sambutan Hari al-Nakba kerana pada tarikh tersebut mandat British di Palestin berakhir dan pembentukan Negara Israel yang merdeka diisytiharkan secara rasmi dengan Presiden Harry S. Truman pemimpin negara pertama membuat pengiktirafan. Penduduk Arab Palestin mahukan sebuah negara bersatu bagi penduduk Arab dan Yahudi tetapi pelampau Yahudi memilih negara berasingan.

Di Israel, Hari al-Nakba disambut dengan mengadakan bantahan oleh penduduk Arab Palestin yang bersamaan dengan hari kebangsaan Yahudi itu. Ahli politik Israel, Avigdor Lieberman pernah meminta anggota Knesset (Parlimen) Arab Israel yang merayakan Hari al-Nakba dihadapkan ke mahkamah atas dakwaan mengkhianat.

Sambutan di Tebing Barat dan Gaza selalunya menyaksikan pertempuran antara pejuang Palestin dan tentera rejim Tel Aviv. Pada 2003 & 2004 sambutan dengan mengadakn tunjuk perasaan turut diadakan di London & New York.

1 comment:

Anonymous said...

Hi There I'd love to congratulate you for such a terrific made site!
Was thinking this would be a perfect way to introduce myself!

Sincerely,
Edwyn Sammy
if you're ever bored check out my site!
[url=http://www.partyopedia.com/articles/fathers-day-party-supplies.html]fathers day Party Supplies[/url].