Tuesday, November 8, 2011

Tarbiyah Tunjang Kekuatan Anak Muda

HUKUM NEWTON PERTAMA
Hukum gerakan Newton pertama yang ditemui oleh Sir Isaac Newton menyatakan mengenai sifat inersia sesuatu objek. Hukum gerakan Newton pertama menyatakan bahawa sesuatu objek akan kekal dalam keadaan asalnya, iaitu dalam keadaan pegun atau dalam keadaan halaju seragam jika tiada daya luar bertindak ke atas objek itu.

Sesuatu objek yang pegun akan tetap pegun. Oleh itu, untuk mengerakkan objek yang pegun itu, satu daya dari luar diperlukan.

Sesuatu objek yang bergerak dengan halaju seragam akan tetap bergerak dengan halaju seragam sepanjang garis lurus.Untuk mengubah keadaan itu, daya luar mesti ditindakkan ke atas objek itu.


Oleh sebab itu, kelesuan mahasiswa (anak muda dalam konteks ini) memerlukan kita mencari solusi kepada pemberi kekuatannya (Daya tolakan dalaman & luaran). Saya berkongsi kertas kerja yang tersimpan di dalam koleksi saya untuk rakan-rakan blogger yang setia dengan blog ini. Moga memperolehi manfaat. Walaupun isitilah ulasan di dalam kertas kerja ini menggunakan bahasa mahasiswa (gerakan mahasiswa) namun kita ertikan sekali maknanya untuk semua anak muda.

(Klik kanan ke tetingkap baru (New Window) untuk besarkan m/s 1)

(Klik kanan ke tetingkap baru (New Window) untuk besarkan m/s 2)


(Klik kanan ke tetingkap baru (New Window) untuk besarkan m/s 3)

BERSAMA MEMIMPIN KEBANGKITAN ANAK MUDA





No comments: